De Achterhoek staat bekend als dé stage- en afstudeerregio omdat hier veel stagemogelijkheden zijn én je als student goed begeleid wordt. Een mooi voorbeeld zijn de Achterhoekse Innovatiehubs, waar een hubmanager de ‘haarlemmerolie’ is tussen student, werkgever en opleiding. Hubmanager Tycho vertelt wat het geheim is van een hubmanager die zorgt dat alle partijen superenthousiast zijn!

Een Innovatiehub is een samenwerking tussen één tot vijf bedrijven waarbij mbo-, hbo- en wo-studenten aan de slag gaan met onderzoek en innovatieprojecten. Iedere hub heeft een hubmanager die verantwoordelijk is voor de werving, selectie en begeleiding van studenten en de continuering van kennisontwikkeling. Tycho Geurkink is hubmanager bij de InnovatieHub Winterswijk-Aalten: “Gemiddeld begeleid ik elke stageperiode 15 tot 20 studenten bij de aangesloten bedrijven. De studenten hebben naast mij een inhoudelijk begeleider bij het bedrijf. Ik heb elke week een begeleidingsmoment met de student en zijn/haar inhoudelijke begeleider. Dan bespreken we hoe het met de opdracht gaat, wat de student de komende week gaat doen en wat de begeleidingsbehoefte is. Verder neem ik de verslagen van de studenten door en help waar nodig met richting en focus van hun onderzoek. Met name aan het begin van een stage of afstudeeropdracht besteed ik veel tijd aan begeleiding en afstemming.”

Werving van nieuwe stagiaires

Ook de werving van stagiaires een belangrijke taak voor een hubmanager: “Voor de aangesloten bedrijven schrijf ik voorafgaand aan de halfjaarlijkse stageperiodes de opdrachten uit en zorg ik dat ze goed aansluiten op de stage-eisen vanuit de opleidingen. Als hubmanagers hebben we veel contacten met onderwijsinstellingen en staan we op stage- en afstudeerbeurzen van de ROC’s, hogescholen en universiteiten. Dan is het aan ons om studenten te vinden voor de stage- en afstudeeropdrachten van onze bedrijven binnen de innovatiehubs. In de Achterhoek zijn we gelukkig met vier hubmanagers die elkaar uitstekend weten te vinden. We werven samen, wijzen studenten op opdrachten bij de andere innovatiehubs en we wisselen regelmatig kennis en ervaringen uit.”

Innovatiehub en SmartHub Achterhoek

Ze lijken op elkaar, maar toch doen ze net iets anders en versterken ze elkaar juist. Waar de Innovatiehubs studenten werven en begeleiden in nauwe afstemming met de stagebedrijven, zorgt SmartHub Achterhoek voor het promoten van de regio onder jong talent. Vanuit een werkgever bezien helpt een Innovatiehub bij het invullen van topstages die bijdragen aan het binden van jong talent aan het bedrijf. SmartHub Achterhoek helpt aangesloten bedrijven om zichzelf en de regio nadrukkelijker te promoten als dé stage- en afstudeerregio en plek waar je als talent welkom bent, goed begeleid wordt en betekenisvol werk doet.

Ook hubmanager worden?

Per jaar vinden zo’n 120 tot 140 studenten een innovatieve (stage)opdracht bij een van de werkgevers binnen de zes Achterhoekse Innovatiehubs. Een mooi bewijs van de Achterhoek als dé stage- en afstudeerregio van Nederland. Deze aantallen betekenen tegelijkertijd elk half jaar veel nieuwe studenten waar de hubmanagers hun handen vol aan hebben, zo benadrukt Tycho: “Geen dag is hetzelfde. Doordat ik drie dagen in de week bij drie verschillende bedrijven zit, leer ik veel over hun producten en processen. Samen met de studenten wordt er gewerkt aan mooie projecten. Leuk is ook om te zien dat studenten met mooie cijfers weggaan en dat best veel studenten vervolgens mijn collega worden in een startersfunctie bij hun stagebedrijf”. Een belangrijke eigenschap van hubmanager is dat je nieuwsgierig moet zijn en brede interesse hebt. Het maakt daarbij minder uit of je veel inhoudelijke kennis hebt op een vakgebied. Ik heb zelf Betriebswirtschaftslehre, oftewel bedrijfseconomie gestudeerd aan de Westfälische Hochschule. Mijn studierichting heeft dus niet veel met techniek te maken, terwijl veel stageopdrachten dat wel zijn. Dat maakt niet zo veel uit, want rondom de techniek zitten ook allerlei processen die mij wel interesseren. De studenten doen uiteenlopende opdrachten zoals bijvoorbeeld een chemisch-technisch onderzoek, een onderzoek naar het invoeren van een nieuwe robotarm, het ontwerpen van een nieuwe machine. Je moet het juist leuk vinden om studenten te begeleiden met vele verschillende achtergronden en opdrachten.”

Heb jij interesse in een functie als hubmanager of wil je meer weten over de Innovatiehubs? Kijk eens op www.innovatiehub.com

17 oktober 2022
Nieuwsbericht delen?

UpdatesHet laatste nieuws