BrekrAchterhoekse startup begon met een appje en een biertje

Pim Donderwinkel is de nieuwste aanwinst van het Brekr team. Het jonge marketingtalent is de vijfde vaste man van de Achterhoekse startup. “Het mooie aan mijn werk is dat nog niks in beton gegoten is. Elke dag is dan ook enorm afwisselend, van af en toe een boutje aandraaien tot een marketingplan schrijven.” Hij vertelt over het ontstaan van Brekr.

Stoeven, brekken en angaon

“Het begon in 2018 met een appje van Niels Willems naar Jasper Hagedoorn. Dit commerciële en technische duo zag kansen voor de ontwikkeling van een elektrische brommer. Na een paar avonden met koffie en wat biertjes, werd Brekr opgericht.” Zoals de naam al doet vermoeden wordt hier een link gelegd met het Acherhoekse karakter dat we kennen. “Er moest iets van de kreet stoeven, brekken en angaon in terugkomen. Eerst werd de naam Brek bedacht, maar uiteindelijk is het na een paar andere varianten te hebben geprobeerd uitgekomen op Brekr.”

Een startup met ambities

In november 2018 breidden Niels en Jasper hun team voor het eerst uit. Ivo Roos werd gevraagd om het ontwerp voor de Brekr te maken en was daarna niet meer weg te denken. “Het idee van een simpel, basic design bestond al bij het eerste ontwerp”, vertelt Pim. “We willen geen retro bike zijn, maar een unieke naked bike met oog voor de toekomst.” Vanaf januari 2019 is de realisatie van de brommer begonnen. Daniël ter Braak werd toegevoegd aan het team en mocht als jonge engineer aan de slag met de verdere ontwikkeling.

Een nieuw archetype

De Brekr is sindsdien doorontwikkeld en het design staat. “Er zijn verschillende archetypen met twee wielen”, legt eigenaar Niels uit. “Iedereen weet bijvoorbeeld hoe je een crossbrommer, scooter of scrambler moet tekenen. Ongeacht het merk. Misschien zouden wij in de toekomst wel de vader kunnen zijn van het design van een elektrische brommer. Allemaal gebaseerd op de Brekr!”

Kansen voor jong talent

In het afgelopen jaar heeft Brekr enorme stappen gemaakt. Op dit moment liggen ze dan ook volledig op schema om in april 2020 te starten met de productie. Inmiddels is hun team daarvoor uitgebreid met drie talentvolle stagiair(e)s. “In onze bedrijfsvoering zoeken we een mooie mix tussen ervaring en ambitieuze jongeren die nog onbevangen zijn”, vertelt Niels. “De Brekr is een product dat jongeren aanspreekt. Hierdoor hebben we een heel dynamisch team – waarin talent de kans krijgt om zich te ontwikkelen.”

Automotive, industrieel productontwerp en grafisch design

Max van der A, Thijs van den Broek en Lynn Overbeek zijn deze talenten. Ze studeren automotive, industrieel productontwerp en grafisch design. Max wist na een gastcollege over Brekr direct dat dit iets is wat hem paste. “Het is een klein bedrijf, met een leuke sfeer en als er wat is kun je altijd alles vragen. Heel anders dan mijn vorige stagebedrijf in Utrecht, waar ik elke dag in pak rondliep.”

Productontwerper Thijs kwam voor zijn stage zelfs in Doetinchem op kamers wonen. “Doetinchem is een super leuke stad en er is onwijs veel te doen. Een kamer vinden was wel lastig, maar ik ben blij met mijn plek. Nu kan ik elke dag bezig zijn met een van de mooiste technische productontwikkelingen van Nederland!”

Grafisch vormgeefster Lynn wilde geen doorsnee stage lopen bij een drukker of ontwerpbureau. “Er zijn nog maar weinig middelen voor Brekr, dus ik kan lekker m’n gang gaan. Volgende week bijvoorbeeld staan we op de motorbeurs waarvoor ik nu bestickering van onze bedrijfsbus aan het ontwerpen ben.”

Een ding is zeker: dit toffe team en mooie merk zijn een aanwinst voor de Achterhoek!