Goede opbouw sollicitatiebrief: zo zorg je voor een ijzersterke eerste indruk
15 april 2021
Ben je op zoek naar een stage, afstudeerplek of misschien wel naar je eerste baan? Dan ben je vast en zeker druk met sollicitatiebrieven schrijven. Met een goede sollicitatiebrief maak je een goede eerste indruk. Maar hoe zorg je nu voor de juiste opbouw in je sollicitatiebrief? In dit artikel geven we je tips en tricks voor een ijzersterke sollicitatiebrief waarmee je jouw potentiële nieuwe werkgever omver blaast.
Sollicitatiebrief stage: wat is een goede opbouw?
We starten met een geruststellende opmerking vooraf: het schrijven van een sollicitatiebrief is eigenlijk niet zo moeilijk. Veel stagezoekers of werkzoekenden zien er tegenop, maar het is niets meer of minder dan in briefvorm antwoord geven op vragen die jouw potentiële nieuwe werkgever jou wil stellen. In je antwoorden laat je blijken waarom jij dé persoon bent die geschikt is voor de aangeboden functie en wat je voor de werkgever kunt betekenen. Daar heb je echt geen drie kantjes voor nodig: ga uit van 4 tot maximaal 5 alinea’s.
Klinkt best eenvoudig, toch? Om je op weg te helpen hebben we alle onderdelen die een effectieve sollicitatiebrief bevat op een rij gezet. Hieronder zie je de stappen voor een goede opbouw van je sollicitatiebrief.
Opbouw sollicitatiebrief
Aanhef
Aan wie is je brief gericht? Zorg er altijd voor dat je een persoon aanspreekt, in plaats van een bedrijf in het algemeen. Dat kan de eigenaar van het betreffende bedrijf zijn, maar soms is er ook een HR medewerker die de werving en selectie doet. Staat er een naam bij de vacature, dan richt je de brief vanzelfsprekend aan deze persoon. Wanneer je een open sollicitatie stuurt, zoek dan via de website van het bedrijf of via LinkedIn de naam op van de juiste contactpersoon.
Aantrekkelijke openingszin
Net als in de kroeg bestaan er ook in sollicitatiebrieven ‘foute’ openingszinnen. De gouden regel is: begin nooit met ‘ik’. Natuurlijk gaat het erom dat je jezelf introduceert, maar het is vriendelijker om je brief te openen met een enthousiaste zin die meteen de aandacht trekt. Bijvoorbeeld: ‘Met veel enthousiasme las ik de vacature voor de functie van …’, of: ‘Bij het lezen van de vacature voor de functie van X wist ik meteen: dit is iets voor mij!’
Wie ben jij en wat maakt je uniek?
Na een goede openingszin is het tijd om jezelf nader te introduceren. Waarom ben jij geschikt voor de functie en wat voeg jij toe aan het betreffende bedrijf? Hier schrijf je over je ervaring en skills, maar laat ook zeker je (persoonlijke) interesses niet achterwege. Werkgevers selecteren tegenwoordig echt niet meer alleen op skills, maar vinden het ook belangrijk dat jij als persoon bij hun team past. Wees dus niet bang om iets over jezelf als persoon te vertellen.
Houd voor dit onderdeel in gedachten dat je twee à drie ‘onderwerpen’ behandelt. Zo voorkom je dat je je potentiële nieuwe werkgever meteen onverhoopt met je halve levensverhaal vermoeit, maar houd je het beknopt.
Jouw motivatie
Nu is het tijd om uit te leggen waarom je nu juist dit bedrijf hebt uitgekozen om bij te solliciteren. Benoem twee of drie eigenschappen van het bedrijf die jou specifiek aanspreken en leg uit waarom. Zorg er wel voor dat je algemene begrippen vermijd. Zeg bijvoorbeeld niet: ‘Ik wil graag veel leren’, maar maak het specifiek: ‘Ik ben erg enthousiast over vakgebied X en zie dat jullie daarin al veel ervaring hebben opgedaan.’
IJzersterke afsluiter
Eindig je brief met een passende ‘uitsmijter’. Speel bijvoorbeeld in op een detail dat je op de website van het bedrijf bent tegengekomen. Voorbeeld: staat er op de website van het betreffende bedrijf dat zij op vrijdag patatdag hebben, dan kun je daar met een kleine knipoog op inspelen door te benoemen dat je graag een patatje speciaal mee eet op de vrijdag, mits dit passend is bij het bedrijf natuurlijk.
Belangrijk bij de afsluiter is daarnaast dat je een proactieve houding aanneemt. Geef aan dat je ernaar uitkijkt om van de ontvanger te horen en dat je ervoor openstaat om nader kennis te maken tijdens een persoonlijk gesprek.
Goede opbouw sollicitatiebrief is eenvoudiger dan je denkt
Valt best mee hè, een sollicitatiebrief schrijven? Volg bovenstaande stappen en jouw sollicitatiebrief mét goede opbouw heb je zo op papier. Veel succes met solliciteren!
Jesse Janssen (22) uit Azewijn heeft afgelopen jaar zijn studie Commerciële Economie aan de HAN in Arnhem succesvol afgerond. Van januari tot juni liep hij afstudeerstage bij Agrio, uitgever in de agrarische sector met meer dan tien verschillende mediamerken. Wat begon als een stageplek, groeide uit tot een vaste baan als online marketeer. Jesse deelt..
Lars Reugebrink (25) komt uit Hengelo Gelderland voelt zichzelf een echte Achterhoeker. “Ik kom elk weekend terug naar huis. Hier zijn mijn vrienden, voetbalclub en alles wat mij vertrouwd is.” Na zijn studie HRM aan de Saxion Hogeschool, waar hij in de zomer van 2023 afstudeerde, vond Lars zijn plek als Sales trainee bij logistiek..
Het is zover: je zoekt een stageplek, maar je inbox blijft angstvallig leeg. Geen reactie, geen uitnodiging. Wat nu? Geen paniek! De oplossing ligt misschien niet in je CV, maar in de manier waarop je jezelf presenteert in een stagemail. Met een paar slimme tips schrijf jij een mail die bedrijven niet kunnen negeren. Lees..
Sandra Vugts (21) uit Borculo is in februari gestart met een werk- en leertraject bij Sius, een zorgorganisatie voor mensen met een beperking en eventueel bijkomende problemen. Met haar achtergrond in maatschappelijke zorg op niveau 4 van het Graafschap College en haar passie voor praktijkgericht leren, volgt ze nu een BBL-opleiding (Beroepsbegeleidende Leerweg) als persoonlijk..
SmartHub Young Talent op de Talententuin Stage lopen en afstuderen is magisch in de Achterhoek! SmartHub Young Talent heeft als één van de hoofdpartners van de Talententuin een ontzettend toffe én energieke dag mogen beleven. De magie was voelbaar op onze stand. De roze stand knalde eruit en bezoekers kwamen gericht vragen en informeren naar stage- /..
Je hebt je sollicitatie voor je stage verzonden, en yes: je mag op gesprek komen! Maar nu begint de voorbereiding. Welke vragen kun je verwachten tijdens een sollicitatie voor een stage? En nog belangrijker: hoe kun je jezelf op zo’n manier presenteren dat je een onvergetelijke indruk achterlaat? Geen stress, wij hebben het voor je..
Maak kennis met Baader, een toonaangevend machinebouwbedrijf met een indrukwekkende geschiedenis en missie. Baader is gespecialiseerd in machines voor de pluimvee-industrie en onderscheidt zich door vakmanschap, maatwerk en wereldwijde expertise. We spraken Rik Reuvekamp over de kansen die je krijgt als jong talent bij Baader. Een familiebedrijf met een rijke historie Baader begon in 1971..
Ben je als student of scholier op zoek naar een specifieke stage, werkgever of een onderzoeksopdracht? Als non-profit initiatief helpen we je graag verder!
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Always active
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.