Achterhoekse startup Brekr begon met een appje en een biertje
11 februari 2020
Pim Donderwinkel is de nieuwste aanwinst van het Brekr team. Het jonge marketingtalent is de vijfde vaste man van de Achterhoekse startup. “Het mooie aan mijn werk is dat nog niks in beton gegoten is. Elke dag is dan ook enorm afwisselend, van af en toe een boutje aandraaien tot een marketingplan schrijven.” Hij vertelt over het ontstaan van Brekr.
Stoeven, brekken en angaon
“Het begon in 2018 met een appje van Niels Willems naar Jasper Hagedoorn. Dit commerciële en technische duo zag kansen voor de ontwikkeling van een elektrische brommer. Na een paar avonden met koffie en wat biertjes, werd Brekr opgericht.” Zoals de naam al doet vermoeden wordt hier een link gelegd met het Acherhoekse karakter dat we kennen. “Er moest iets van de kreet stoeven, brekken en angaon in terugkomen. Eerst werd de naam Brek bedacht, maar uiteindelijk is het na een paar andere varianten te hebben geprobeerd uitgekomen op Brekr.”
Een startup met ambities
In november 2018 breidden Niels en Jasper hun team voor het eerst uit. Ivo Roos werd gevraagd om het ontwerp voor de Brekr te maken en was daarna niet meer weg te denken. “Het idee van een simpel, basic design bestond al bij het eerste ontwerp”, vertelt Pim. “We willen geen retro bike zijn, maar een unieke naked bike met oog voor de toekomst.” Vanaf januari 2019 is de realisatie van de brommer begonnen. Daniël ter Braak werd toegevoegd aan het team en mocht als jonge engineer aan de slag met de verdere ontwikkeling.
Een nieuw archetype
De Brekr is sindsdien doorontwikkeld en het design staat. “Er zijn verschillende archetypen met twee wielen”, legt eigenaar Niels uit. “Iedereen weet bijvoorbeeld hoe je een crossbrommer, scooter of scrambler moet tekenen. Ongeacht het merk. Misschien zouden wij in de toekomst wel de vader kunnen zijn van het design van een elektrische brommer. Allemaal gebaseerd op de Brekr!”
Kansen voor jong talent
In het afgelopen jaar heeft Brekr enorme stappen gemaakt. Op dit moment liggen ze dan ook volledig op schema om in april 2020 te starten met de productie. Inmiddels is hun team daarvoor uitgebreid met drie talentvolle stagiair(e)s. “In onze bedrijfsvoering zoeken we een mooie mix tussen ervaring en ambitieuze jongeren die nog onbevangen zijn”, vertelt Niels. “De Brekr is een product dat jongeren aanspreekt. Hierdoor hebben we een heel dynamisch team – waarin talent de kans krijgt om zich te ontwikkelen.”
Automotive, industrieel productontwerp en grafisch design
Max van der A, Thijs van den Broek en Lynn Overbeek zijn deze talenten. Ze studeren automotive, industrieel productontwerp en grafisch design. Max wist na een gastcollege over Brekr direct dat dit iets is wat hem paste. “Het is een klein bedrijf, met een leuke sfeer en als er wat is kun je altijd alles vragen. Heel anders dan mijn vorige stagebedrijf in Utrecht, waar ik elke dag in pak rondliep.”
Productontwerper Thijs kwam voor zijn stage zelfs in Doetinchem op kamers wonen. “Doetinchem is een super leuke stad en er is onwijs veel te doen. Een kamer vinden was wel lastig, maar ik ben blij met mijn plek. Nu kan ik elke dag bezig zijn met een van de mooiste technische productontwikkelingen van Nederland!”
Grafisch vormgeefster Lynn wilde geen doorsnee stage lopen bij een drukker of ontwerpbureau. “Er zijn nog maar weinig middelen voor Brekr, dus ik kan lekker m’n gang gaan. Volgende week bijvoorbeeld staan we op de motorbeurs waarvoor ik nu bestickering van onze bedrijfsbus aan het ontwerpen ben.”
Een ding is zeker: dit toffe team en mooie merk zijn een aanwinst voor de Achterhoek!
Jesse Janssen (22) uit Azewijn heeft afgelopen jaar zijn studie Commerciële Economie aan de HAN in Arnhem succesvol afgerond. Van januari tot juni liep hij afstudeerstage bij Agrio, uitgever in de agrarische sector met meer dan tien verschillende mediamerken. Wat begon als een stageplek, groeide uit tot een vaste baan als online marketeer. Jesse deelt..
Lars Reugebrink (25) komt uit Hengelo Gelderland voelt zichzelf een echte Achterhoeker. “Ik kom elk weekend terug naar huis. Hier zijn mijn vrienden, voetbalclub en alles wat mij vertrouwd is.” Na zijn studie HRM aan de Saxion Hogeschool, waar hij in de zomer van 2023 afstudeerde, vond Lars zijn plek als Sales trainee bij logistiek..
Het is zover: je zoekt een stageplek, maar je inbox blijft angstvallig leeg. Geen reactie, geen uitnodiging. Wat nu? Geen paniek! De oplossing ligt misschien niet in je CV, maar in de manier waarop je jezelf presenteert in een stagemail. Met een paar slimme tips schrijf jij een mail die bedrijven niet kunnen negeren. Lees..
Sandra Vugts (21) uit Borculo is in februari gestart met een werk- en leertraject bij Sius, een zorgorganisatie voor mensen met een beperking en eventueel bijkomende problemen. Met haar achtergrond in maatschappelijke zorg op niveau 4 van het Graafschap College en haar passie voor praktijkgericht leren, volgt ze nu een BBL-opleiding (Beroepsbegeleidende Leerweg) als persoonlijk..
SmartHub Young Talent op de Talententuin Stage lopen en afstuderen is magisch in de Achterhoek! SmartHub Young Talent heeft als één van de hoofdpartners van de Talententuin een ontzettend toffe én energieke dag mogen beleven. De magie was voelbaar op onze stand. De roze stand knalde eruit en bezoekers kwamen gericht vragen en informeren naar stage- /..
Je hebt je sollicitatie voor je stage verzonden, en yes: je mag op gesprek komen! Maar nu begint de voorbereiding. Welke vragen kun je verwachten tijdens een sollicitatie voor een stage? En nog belangrijker: hoe kun je jezelf op zo’n manier presenteren dat je een onvergetelijke indruk achterlaat? Geen stress, wij hebben het voor je..
Maak kennis met Baader, een toonaangevend machinebouwbedrijf met een indrukwekkende geschiedenis en missie. Baader is gespecialiseerd in machines voor de pluimvee-industrie en onderscheidt zich door vakmanschap, maatwerk en wereldwijde expertise. We spraken Rik Reuvekamp over de kansen die je krijgt als jong talent bij Baader. Een familiebedrijf met een rijke historie Baader begon in 1971..
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Always active
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.