Hij studeerde af bij de Wopereis Groep en mocht blijven. Jaap van Kempen (23) schreef een adviesplan over hoe de totaaloplossing voor de melkveesector, die ácht bedrijven binnen de Wopereis Groep samen kunnen bieden, het beste gepositioneerd kan worden. Daarbij maakte Jaap veel indruk. “Mijn taak nu is om de marketing- en communicatieafdeling vorm te geven. Ik wil Wopereis op de kaart zetten!”
De kracht van LinkedIn
Toen Jaap op de HAN in Arnhem Communicatie studeerde heeft hij twee keer stagegelopen. Zijn meeloopstage was bij Dozon in Doetinchem. “Ik had een berichtje op LinkedIn geplaatst en daar kreeg ik zoveel reacties op dat ik zelfs moest gaan filteren. Bij Dozon kon ik heel divers aan de slag. Op het gebied van online marketing, offline communicatie en design. Dat trok me meteen aan en ik had mijn keus snel gemaakt.”
Hij merkte echt verschil tijdens zijn zoektocht naar de ideale stage. Zowel voor zijn meeloop- als afstudeerstage. “Ik had ook wel gesprekken buiten de regio, maar dat was meteen een stuk formeler. Ik voel me gewoon fijner bij de Achterhoekse mentaliteit.” Mede daarom hoefde hij voor zijn tweede stageperiode ook niet lang na te denken.
Positionering Wopereis
In zijn tweede stage ging hij aan de slag bij de Wopereis Groep. De groep bestaat in totaal uit tién Achterhoekse bedrijven en opereert voornamelijk in de agrarische sector. Wopereis levert onder andere staalconstructies, melksystemen, complete stalinrichtingen en PV-systemen (zonnepanelen). De groep is hierdoor in staat om een complete stal te bouwen. “Ik moest dus individueel per bedrijf dingen oppakken, maar vooral ook de samenhang niet vergeten. En dat was nog best een uitdaging.”
Het klinkt heel ingewikkeld, maar Jaap hield zich voor zijn afstudeeropdracht vooral bezig met de positionering van Wopereis. “Hoe Wopereis zich als groep het beste kan presenteren naar de buitenwereld toe. Alle vestigingen moeten van zich laten horen als één, want het is zo’n mooie organisatie.” Dat zijn scriptie een succes was, bleek toen hij in september weer terug mocht komen. “Ik ben nu vooral bezig met een plan om Wopereis te presenteren. Denk aan de website, social media, advertenties. Het is super afwisselend door de verschillende sectoren én werkzaamheden!”
Learning on the job
In het interview vragen we ook collega Paul naar de unieke kans die Jaap heeft gekregen. Iemand die net van school afkomt, krijgt immers niet elke dag de kans om een afdeling zelfstandig op te zetten. “Jaap heeft budget gekregen voor professionele ondersteuning. Hij kan hiermee altijd terugvallen op iemand die al langer werkzaam is in het vak. Zo kan hij blijven groeien. Leren én doen. Want dat past bij hem. Hij zet zijn tanden erin en gaat ervoor, dat is echt zijn karakter.”
Trots op de regio
Dat we hier in de Achterhoek trots zijn op waar we vandaan komen, dat geldt ook voor Jaap. Hij woont in Didam, maar voelt zich écht verbonden. “De Achterhoekse vlag vind ik geweldig. Die komt er niet zomaar, daarvoor moet echt iedereen die saamhorigheid voelen. Steeds meer mensen hangen hem dan ook op. Super mooi, toch?!”